ako na to xD
Poznáte to. Máte pred skúškou, či písomkou, no Vám sa ani náhodou nechce učiť. Vymýšľate spôsoby ako sa tomu vyhnúť. Snažíte sa učenie oddialiť vykonávaním nezmyselných činností, odkladáte ho na neurčito. Aj by ste sa učili, ale máte pocit, že to zaberie priveľa času. A keď sa už odhodláte, nedokážete sa na učivo dlhšie sústrediť. Ste znudení, nesústredený a nervózni. Opakovane čítate jednu stranu, no obsah vám uniká. Nedokážete si nič poriadne zapamätať. Vo finále, keď máte konečne pocit, že ste pripravení, s úľavou zatvárate knihu. A výsledok? Naučili ste sa. Zabraloto však príliš veľa času a po písomke si už takmer nič nepamätáte. Na mieste teda stojí otázka: “Ako sa čo najrýchlejšie a najefektívnejšie naučiť?”
Existuje veľa teórií a techník, ktoré dávajú osvedčené návody na „bezbolestné” a rýchle učenie. Aby však fungovali musia byť splnené viaceré podmienky.
Stabilné miesto
Ideálna je vlastná izba, ale nie vždy je to možné. Rozhodne by to však malo byť miesto, kde nebudete po dobu učenia ničím a nikým rušený. Miesto by malo byť dostatočne presvetlené a vyvetrané. Nedostatok kyslíka totiž spôsobuje únavu a znižuje schopnosť koncentrácie.
Správny čas
Ťažko povedať, či je lepšie učiť sa ráno alebo v noci. Niekto sa lepšie sútredí vo večených hodinách, inému zase vyhovuje učenie ráno. Pre mozog je podľa viaceých názorov lepšie prijímať informácie ráno. Je po spánku oddýchnutý, a tým aj lepšie pripravený na nové informácie. Večer je naopak vhodný na opakovanie učiva. Počas učenia je potrebné oddychovať. Odporúčajú sa 20 minútové intervaly, ktoré sa striedajú s 5-minútovými prestávkami. Pokiaľ sa učíme bez prestávky viac ako pol hodinu dochádza k postupnému znižovaniu koncentrácie až k zabúdaniu. Pridlhé učenie tiež znižuje motiváciu.
Dobrá nálada
Pozitívne emócie majú nemalý vplyv na dĺžku učenia. Snažme sa preto učiť v stave psychickej pohody. Endorfín, nazývaný aj hormón šťastia, spôsobuje dobrú náladu a pocity radosti. Tento hormón sa do tela uvoľňuje pri fyzickej námahe. Je teda jasné, že pre správnu funkciu mozgu je dôležitý okrem iného aj pohyb. Najlepšie na čerstvom vzduchu. Prekrvíte si organizmus, okysličíte krv a prevetráte hlavu. Hladinu endorfínou možno zvýšiť aj konzumáciou určitých potravín, napríklad čokoládou. To však neznamená, že sa máme prepchávať sladkosťami. Pri psychickom vypäti je vhodné konzumovať potraviny bohaté na anitoxidanty a vitamíny B ako brokolica, špenát, celozrnné pečivo, mlieko, syry. Hlavne neotvárajme učebnice bezprostredne po obede.
Poznaj sám seba
Učenie je vždy vnútorný proces, ktorý prebieha osobitne v každom z nás neopakovateľným spôsobom. Vyžaduje preto individuálny prístup. Iste, sú popísané viaceré spôsoby, ktoré pomôžu zvýšiť efektivitu učenia, ale nemožno ich aplikovať paušálne a na všetkých. Každý sme iný. Aby sme si správne vybrali, musíme sa najprv poznať. Musíme vedieť či patríme k vizuálnemu, akustickému alebo motorickému typu. Väčšina ľudí patrí k vizuálnemu typu, čo znamená, že si najlepšie zapamätujú, to čo vidia. Hovorí sa , že priemerný človek si na prvý krát zapamätá až 30 % toho, čo videl. Akustický typ človeka si najlepšie pamätá, to čo počul. Uprednostňuje preto učenie nahlas. O motorickom type hovoríme vtedy, ak si daný človek najlepšie pamätá to, čo si písomne zaznačil.